Choď na obsah Choď na menu
 


AKÝ TVAR MÁ TVOJE MENO?

 

Tvorba hry, pravidlá, spôsob zadania:

 

     Najvýhodnejšia je žiakom pripraviť pracovný list, do ktorého môžu priamo pracovať, ale hra sa dá realizovať aj na štvorčekovom papieri. Najskôr žiakom zadám kľúč, podľa ktorého budú priraďovať písmenám svojho mena čísla od 1 do 10. Pre jednoduchosť je abeceda určená bez interpunkčných znamienok, tak ako kedysi pracovali počítače.

Obrázok

 

Potom nasleduje vyplňovanie tabuľky a znázorňovanie bodov do pravouhlej sústavy súradníc. V prvom stĺpci tabuľky si žiak písmenko po písmenku pod seba zapíše svoje meno a ešte raz začiatočné písmeno svojho mena. Nasledujúce písmena mena vpisuje do druhého stĺpca, vedľa už napísaných písmen, až kým mu nevzniknú usporiadané dvojice písmen. Týmto písmenám priraďuje čísla z určeného kľúča postupne do všetkých stĺpcov podľa uvedenej substitúcie, ktorá je uvedená v prvom riadku tabuľky. Uvádzam príklad na meno JAN.

 

 Obrázok

 

 

 

 

Príklad:
     Zaznačený prvý stĺpec bodov:

 

 

Obrázok

 

Zaznačený aj druhý stĺpec bodov:

Obrázok

 

Takto necháme žiakov pracovať a predpovedať, čo sa stane so základným tvarom, keď budú zakreslené usporiadané dvojice v treťom a štvrtom stĺpci. (Základný tvar zakaždým rotuje o 90°.)

 

   

 

 

 

 

  Vyriešená úloha na meno JAN:

Obrázok

 

Cieľ hry:
     Matematická hra je určená nielen na precvičovanie substitúcie - dosadzovania čísel za premenné, na určovanie doplnkových čísel k číslu 10, ale aj na vyznačovanie bodov v pravouhlej sústave súradníc. Pomocou tejto aktivity žiaci spájajú algebru a geometriu, aby zistili tvar svojho mena. Pozorovaním tvarov, ktoré vyšli na obrázku, sa dá zopakovať učivo o n-uholníkoch, osová, či stredová súmernosť.
     Zvedavosť, aké komu meno vznikne, je hlavným motivačným činiteľom pri aktívnej práci všetkých žiakov. Hrou žiaci upevňujú svoju trpezlivosť. Použitie tejto aktivity je najvýhodnejšie v siedmom ročníku.

 

Aplikácia a skúsenosti:
     Pomocou hry "Aký tvar má moje meno" som našla spôsob, ako svojich žiakov naučiť značiť body do pravouhlého systému súradníc tak, aby ich práca zaujala. Vyskúšala som túto aktivitu so žiakmi 8., 7., ale aj 6. ročníka. Rysovali na pripravené pracovné listy, ktoré som si pre nich namnožila. Práca žiakov tak zaujala, že pracovali všetci. Niektorí žiaci iniciatívne pokračovali aj doma a na štvorčekový papier vymaľovali mená svojich rodičov, ale aj súrodencov. Niektoré mená vychádzali veľmi pekne, žiaci mali z práce radosť. Pri počítaní súradníc a rysovaní sa nedarilo všetkým rovnako. Podaktorí si zamieňali x-ovú súradnicu za y-ovú súradnicu, ale keďže boli zvedaví na tvar svojho mena, nedali sa odradiť počiatočným neúspechom a snažili sa pokračovať ďalej v práci.